عفونت گوش

از شایع ترین عفونت ها می توان به عفونت گوش اشاره کرد که خود را به دو شکل التهاب خارجی و عفونت های گوش میانی نشان داده و شیوع آن در کودکان بیشتر از بزرگسالان می باشد. گوش سالم ، را می توان به سه بخش گوش خارجی ، میانی و داخلی تقسیم بندی کرد. دکترمهدی سلیمان پور  بهترین متخصصص گوش وحلق وبینی  تهران می تواند عفونت و الهتهاب در گوش را تشخیص داده و راه های درمانی را به شما پیشنهاد کند.

عفونت گوش

عملکرد گوش ، به این گونه است :

در واقع گوش میانی ، یک محفظه پر از هوا به اندازه نخود است که توسط پرده گوش ، از گوش خارجی جدا می گردد. پرده گوش ، متصل به سه استخوانچه می باشد. گوش خارجی ، اصوات را جمع کرده و زمانی که امواج صوتی ، به پرده گوش برخورد می کنند ؛ منجر به ارتعاش استخوانچه ها شده و بدین ترتیب اصوات به گوش داخلی ، منتقل می شوند. گوش داخلی ، نیز ارتعاشات را به سیگنال های الکتریکی تبدیل کرده و آن ها را به مغز ارسال می کند. یکی از نکات لازم به ذکر ، در این باره می باشد که گوش داخلی ، کمک بسیاری به حفظ تعادل می کند.

علائم عفونت گوش چیست؟

• حالت تهوع و استفراغ
  • کاهش شنوایی در افراد
  • احساس پرش در گوش
  • خواب بی قرار همراه با تب
  • احساس گرفتگی و پر شدن گوش
  • وجود دردی شدید در قسمت داخلی گوش

دلایل ایجاد عفونت در گوش میانی و خارجی

یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با عفونت گوش ، در این باره می باشد ؛ در صورتی که جدی گرفته نشده و نسبت به درمان آن اقدام نشود ، می تواند منجر به بروز مشکلات جدی همانند تحت تاثیر قرار گرفتن شنوایی در افراد شود ؛ بنابراین بروز هر گونه تغییر را جدی گرفته و به فوق تخصص گوش مراجعه نمایید.

• التهاب در گوش خارجی

این نوع از التهاب که به دلیل شیوع در میان شناگران به آن گوش شناگران نیز گفته می شود، نوعی عارضه است که در گوش خارجی بروز می نماید. دلیل اصلی بروز آن ، رفتن آب در گوش و باقی ماندن در آن جا است. باقی ماندن آب در گوش موجب می شود تا این مکان به محیط مناسبی برای رشد قارچ ها و عفونت گوش تبدیل شود. وجود ضایعات پوستی و زخم، ملتهب نمودن مجرای شنوایی به وسیله گوش پاک کن، خاراندن گوش و استفاده بیش از حد از اسپری و رنگ  مو از دیگر دلایل بروز التهاب در گوش می باشند.

• عفونت گوش میانی

طبق گفته های بهترین دکتر فوق تخصص گوش و حلق و بینی در تهران وجود مشکل و اختلال در عملکرد شیپور استاش مهم ترین دلیل ایجاد عفونت در گوش میانی می باشد. شیپور استاش مجرا و کانالی است که از طریق آن، حلق و گوش میانی به هم متصل می گردند. متعادل نمودن فشار مایعات و هوا وظیفه اصلی این کانال است. آلرژی ، آنفولانزا و سرماخوردگی از جمله عواملی هستند که موجب ایجاد اختلال در عملکرد شیپور استاش شده و با تحریک و متورم نمودن این کانال موجب بروز التهاب در گوش می شوند.

• لوزه ها
  • مایع گوش
  • پاره شدن پرده گوش

روش تشخیص عفونت در گوش

می توان گفت اتوسکوپ پنوماتیک تنها ابزار برای تشخیص عفونت گوش می باشد. با استفاده از این ابزار پزشک می تواند داخل گوش و مایع پوشت پرده گوش را به خوبی بررسی کند. اتوسکوپ پنوماتیک ابتدا مقداری هوا را در برابر پرده گوش فرستاده که سبب حرکت آن خواهد شد. اما در صورتی که پرده گوش میانی حاوی مایعات باشد هیچ گونه حرکتی در آن قسمت دیده نخواهد شد.در صورت عدم تشخیص با استفاده از این ابزار پزشک می تواند از تمپانومتری، بازتاب سنج آکوستیک و تیمپانونسنتز نیز استفاده کند.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند؟

سوابق خانوادگی: افرادی با داشتن سابقه خانوادگی این بیماری در گوش بسیار مستعد ابتلا به آن می باشند.

سرما خوردگی: سرماخوردگی در بسیاری موارد احتمال ابتلا افراد به عفونت گوش را افزایش خواهد داد.

آلرژی: این عارضه می تواند سبب التهاب مجاری بینی و تنفس فوقانی بیماران شود. در این مواقع آندنوئیدهای بزرگ شده از تخیله مایع داخل گوش جلوگیری کرده و منجر به فشار، درد و در نهایت بروز بیماری در افراد می شود.

بیماری های مزمن: افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند، ضعف سیستم ایمنی، بیماری های تنفسی و فیبروز کیستیک، آسم و غیره بیشتر در معرض ابتلا به این نوع بیماری گوش می باشند.

از علائم عفونت گوش میانی ، باید به مواردی که در ذیل ذکر شده اند ، اشاره کنیم :

1. احساس درد در گوش
  2. بروز مشکلات شنوایی
  3. بروز تب
  4. تهوع
  5. سرگیجه
  6. ترشح گوش

عوارض عفونت گوش

اگر التهاب موجود در ناحیه گوش ها دوره ای و حاد باشد، قادر است به پرده گوش آسیب رسانده و باعث بروز مشکلات گفتاری، مننژیت و شنوایی در فرد شود. بنابراین در صورت داشتن علائم عفونت در گوش ها حتماً به پزشک متخصص مراجعه نموده و به انجام تست شنوایی بپردازید.

درمان عفونت موجود در گوش ها

افراد برای درمان التهاب گوش می بایست به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در منطقه خود مراجعه کنند ، به عنوان مثال افرادی که در تهران زندگی می کنند می توانند به دکتر سلیمان پور بهترین جراح گوش و فوق تخصص بیماری های گوش در تهران مراجعه کنند.

پزشک بعد از معاینه و بررسی دقیق بیمار، مشکل بیمار و میزان پیشرفت آن را تشخیص داده و مناسب ترین درمان را برای او برمی گزیند. در برخی از موارد پزشک برای درمان عفونت هایی که به طور دائم در فرد ایجاد شده و بهبود کامل نمی یابند، یک لوله بسیار کوچک را در ناحیه پرده گوش کار گذاشته و با ایجاد یک تونل، درد و فشار را به حداقل رسانده و مایع گوش را از گوش میانی خارج کرده و از بازگشت دوباره آن جلوگیری می نماید. در اکثر مواقع عفونت گوش میانی ، توسط دارو بهبود می یابد در سایر مواقع نیز پزشک ، انجام  یک عمل کوچک را توصیه می کند. در هنگام درمان با دارو ، بیماران باید نسبت به مصرف به موقع و منظم داروها بسیار دقت کرده و به هیچ وجه سهل انگاری نکنند.

چه عواملی احتمال ابتلا به عفونت گوش را افزایش می دهند

به گفته دکتر سلیمان پور بهترین جراح گوش تهران ، معمولا عوامل بسیاری می توانند در این موارد نقش داشته باشند که از جمله آنها می توان به عوامل زیر اشاره کرد :

• تغییرات ارتفاع
  • تغییرات دما و رطوبت
  • قرار گرفتن در معرض دود سیگار
  • استفاده از پستانک
  • بیماری اخیر
  • جنسیت ( احتمال ابتلای مردان به التهاب گوش از زنان بیشتر می باشد.)
  • وزن کم هنگام تولد
  • عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی
  • محیط مهد کودک

بهترین چرک خشک کن برای عفونت گوش

زمانی که بیماری و عفونت در بدن به شدید ترین حالت خود برسد ، بهترین روش درمانی مصرف دارو های چرک خشک کن و آنتی بیوتیک می باشد. اما کدام یک از چرک خشک کن ها بهترین و مناسب ترین هستند و تمامی افراد می توانند از آن ها استفاده کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که بیشتر آنتی بیوتیک ها برای درمان التهاب گوش استفاده می شوند. شما در صورتی که به التهاب گوش دچار شدید می توانید از چرک خشک کن های طبیعی و شمیایی همچون کپسول چرک خشک کن ، آموکسی سیلین و دارو های که پزشکتان تجویز می کنند استفاده کنید ، دارو های که پزشک تجویز می نماید متناسب با میزان عفونت گوش و شرایط جسمانی بیمار می باشد.

اگر هم که علاقه به مصرف دارو های شیمیایی ندارید ، می توانید از آنتی بیوتیک های طبیعی همچون سیر ، روغن درخت چای ، پیاز ، نمک ، ریحان ، آب برگ انبه و غیره استفاده نمایید که توصیه می شود بدون مشورت با پزشک هیچ کدام یک از این روش ها را انجام ندهید ، چرا که گوش یکی از حساس ترین عضو های بدن می باشد که در صورت حاد شدن بیماری های مرتبط با آن ممکن است شنوایی شما به میزان بسیار زیادی کاهش یابد یا به طور کامل مختل شود.

از همین رو پیش از استفاده از روش های فوق حتی استفاده از چرک خشک کن های همچون کپسول چرک خشک کن یا آموکسی سیلین ابتدا به یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب در شهر مححل زندگی خود مراجعه کنید و سپس دارو ها و مراقبت های که او به شما می گوید را انجام دهید. انجام روش های طبیعی برای درمان عفونت گوش ممکن است باعث شدت یافتن التهاب و درد گوش های شما شود. به همین خاطر توصیه می شود حتما مراقبت خود باشید و از امتحان کردن روش های جدید یا سنتی بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.

چگونه می‌توان از عفونت گوش خارجی پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از بروز التهاب در گوش خارجی راهکارهای زیر رادر پیش بگیرید:

• استفاده نکردن از اجسام تیز برای خاراندن کانال گوش
  • سعی کنید کانال گوش را به هیچ عنوان دستکاری نکنید.
  • گوش پاک کن خود ممکن است باعث بروز عفونت گوش ها شود بهتر است زیاد از انها استفاده نکنید.
  • حتما هرروز هدفون های خود را ضدعفونی کنید و هرگز انرا به طور مشترک استفاده نکنید.
  • حضور بسیار زیاد در استخر و عدم استفاده از گوش گیر می تواند آب را درون گوش های تان فرو ببرد و گوش ها به دلیل رطوبت زیاد دچار عفونت شوند.
  • درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما‌‌، آلرژی پوستی و مواد حساسیت زا مثل لوازم بهداشتی

چه زمانی باید به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید؟

علائم و نشانه های عفونت گوش می تواند نشان دهنده نوع بیماری باشد. به همین دلیل تشخیص دقیق و درمان سریع بسیار مهم است. در صورت بروز علائم زیر باید خیلی سریع و بی معطلی به پزشک مراجعه کنید:

1. ادامه دار شدن علائمی که پیش تر گفته شد
  2. علائم در کودک با سن کمتر از ۶ ماه مشاهده می شود
  3. وجود درد خیلی شدید در گوش می تواند نگران کننده باشد.
  4. بنابر گفته های بهترین دکتر فوق تخصص گوش در تهران ، کودک بعد از سرماخوردگی یا هرگونه عفونت تنفسی فوقانی دچار بی خوابی و ناراحتی شده است و مدام بی قراری می کند.
  5. خروج مایعات، چرک یا خون از گوش

افراد با عفونت گوش می توانند شنا کنند؟

تا هنگامی که پرده گوش سالم است و زهکشی از گوش افراد خارج نشده باشد، شنا کردن مشکلی به وجود نخواهد آورد.

عفونت در گوش چه مدت زمانی باقی می ماند؟

زمان ماندگاری و بهبود عفونت گوش در هر فردی متفاوت بوده و قابل تشخیص نمی باشد. اما به طور کلی علائم آن بین ۸ الی ۱۰ روز باقی می ماند.