درمان جرم گوش

درمان جرم گوش در تهران

درمان جرم گوش : مجرای خارجی گوش دارای غددی می باشد که تولید واکس ، موم یا جرم می کند تا مانع از ورود کثیفی ، گرد و غبار به پرده گوش می شود ؛ مردم باید توجه داشته باشند که برای تمیز کردن جرم گوش از گوش پاک کن یا وسایل دیگر استفاده نکنند ، چرا که باعث هل دادن واکس به سمت قسمت های داخلی می شود ؛ معمولا واکس کم کم تجمع می شود و پس از خشک شدن به سمت خارج مجرای گوش حرکت می کند. ( وزوز گوش )

تجمع جرم در گوش چه علائمی دارد ؟

  • کاهش شنوائی نسبی گوش
  • درد گوش
  • وزوز گوش
  • احساس پر در گوش
  • صدا در گوش
  • احساس گرفتگی گوش

درمان جرم گوش

 

درمان جرم گوش چگونه می باشد ؟

در برخی موارد درمان خانگی گرفتگی گوش می تواند مفید واقع شود ، مثلا استفاده از روغن زیتون در گوش که باعث درمان جرم گوش و عفونت می شود.

در مواردی که پرده گوش سوراخ نباشد ، افراد می توانند از روغن بچه ، گلیسرین و قطره های تجاری بر طرف کننده جرم گوش مانند Debrox  را داخل گوش بریزند ؛ اما یکی از موثرترین روش های درمان جرم گوش استفاده از قطره نرم کننده جرم گوش می باشد که توسط متخصص گوش و حلق و بینی تجویز می شود.

بیماران به ندرت به محصولات تجاری درمان جرم گوش و عفونت حساسیت نشان می دهند ؛ از قطره های پاک کننده دیگری که می توان برای خارج کردن واکس گوش نام برد : پراکسید کاربامید یا پراکسید هیدروژن است.

نکته ای که بیماران در هنگام شستشوی مجرای گوش با پراکسید هیدروژن باید بدانند این است که این ماده باعث خروج حباب های اکسیژن از گوش می شود و چون ماندن آب در پشت مجرای گوش ، مرطوب و گرم شده ، محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها ایجاد می کند.

زمانی که کانال گوش با الکل شسته شود باعث جا به جا شدن آب و خشک شدن کانال می شود ؛ هنگامی که الکل باعث درد شدید در گوش شود ؛ نشانه سوراخ بودن پرده گوش است.

درمان جرم گوش

بررسی وضعیت سلامتی از طریق جرم گوش

بررسی غلظت و رنگ جرم گوش اطلاعات زیادی در رابطه با وضعیت سلامت افراد در اختیار متخصصان گوش و حلق و بینی قرار می دهد.

جرم گوش سبز رنگ و آبکی

در برخی از موارد آبکی بودن جرم گوش ناشی از تعریق زیاد ، ورود آن به درون گوش و مخلوط شدن آن با جرم گوش است ؛ چنانچه حالت آبکی جرم گوش به دلیل ورود عرق به مجرای گوش نباشد ، سبز یا آبکی بودن آن می تواند نشانه عفونت باشد.

جرم گوش چسبناک و خشک

خشک یا چسبناک بودن جرم گوش به دلیل مشکل خاصی نبوده و بیشتر به نژاد افراد باز می گردد ، به گونه ای که بیشتر مردم قاره آسیا جرم گوش شان خشک بوده و مردم ساکن قاره اروپا و آفریقا جرم گوش خیس یا چسبناک دارند.

مطالعات ژنتیکی مبنی بر این است که حالت های مختلف جرم گوش از اجداد افراد به ارث برده شده و یک نوع واکنش به شرایط محیطی است.

درمان جرم گوش

جرم گوش با بوی تند

جرم گوش معمولاً به طور طبیعی و بدون نیاز به اقدام خاصی از گوش ها خارج می شود ؛ اما در برخی موارد جرم به طور خود به خودی از گوش ها خارج نشده و در آن تجمع یافته و با گذشت زمان باعث بروز درد در گوش یا پری آن می شود.

این نوع جرم در واقع نشانه آسیب دیدگی یا عفونت در گوش میانی بوده و می تواند علائم متعددی ؛ همچون مشکل در حفظ تعادل بدن ، انسداد گوش یا احساس پری و غیره داشته باشد که در این صورت باید به یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب مراجعه کرد.

ترشح جرم گوش به بیرون

پارگی پرده گوش یا عفونت در برخی موارد منجر به رشد غیرطبیعی پوست که دارای ساختاری شبیه به کیست است ، بر روی پرده گوش می شود ؛ این ضایعات پوستی معمولا به شکل کثیفی و جرم از گوش بیرون زده و موجب گرفتگی مجرای گوش و درد آن می شوند.

جرم گوش پوسته پوسته

این نوع جرم گوش در اثر کم کار شدن غدد و افزایش سن در افراد بروز کرده و سلامتی فرد را تهدید نمی کنند.

چه زمانی برای درمان جرم گوش به پزشک مراجعه کنید ؟

زمانی که شما مطمئن نیستید که پرده گوش تان سالم است یا خیر ، بهتر است پیش از اقدام به هر گونه درمان خانگی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید ؛ چرا که استفاده از قطره های نرم کننده واکس زمانی که پرده گوش پاره باشد، منجر به عفونت گوش می شود ؛ در صورتی که پرده صماخ پاره باشد آب شستشوی مجرای گوش می تواند شروع کننده عفونت باشد.

در صورتی که درمان های خانگی بیان شده در این مقاله رضایت بخش نبود یا تجمع واکس زیاد باشد و باعث مسدود شدن مجرای گوش گردد ، متخصص گوش ، حلق و بینی قطره نرم کننده جرم گوش تجویز کرده و سپس اقدام به ساکشن جرم گوش می کند.

گاهی یک متخصص گوش ، حلق ، بینی ممکن است برای خارج کردن واکس گوش به معاینه با میکروسکوپ نیاز پیدا کند.

انتخاب پزشک برای درمان جرم گوش

از دوستان و آشنایان خود در رابطه با پزشکی که با وجدان ، متخصص و با تجربه بوده و کارنامه موفقی در رابطه با درمان جرم گوش دارد ، سوال کنید ؛ از اسامی پزشکان خوب یک لیست تهیه کنید ، برای این کار می توانید در گوگل هم به جستجو بپردازید.

با مرجعه به مطب پزشکان و صحبت با بیماران قبلی میزان رضایت آن ها از پزشک را مورد سنجش قرار داده و به این ترتیب بهترین پزشک را انتخاب کنید.

نظرات بسته شده است.