پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش چیست ؟ در داخل گوش ، پرده ای وجود دارد که مجرای گوش را از گوش میانی جدا می کند ، زمانی که سوراخ ریزی بر روی آن ایجاد شود ، می گویند پرده صماخ یا گوش پاره شده است ؛ گوش میانی به وسیله شیپور استاش به بینی متصل می شود و باعث تعادل در گوش میانی می شود. در صورت بروز هرگونه مشکل در این خصوص باید به متخصص گوش و حلق ، بینی مراجعه کنید. دکتر مهدی سلیمان پور از جمله برجسته ترین پزشکان در این خصوص می باشند. پارگی پرده گوش باعث کاهش شنوایی و هر از چند گاهی با ترشح گوش همراه است ؛ در پارگی پرده صماخ درد شایع نمی باشد.

پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش به چه دلایلی می باشد ؟

• پارگی پرده صماخ به دلیل عفونت
  • ضربه خوردن به گوش
  • سیلی زدن به گوش
  • شکستگی جمجمه
  • وارد کردن اشیاء خارجی به داخل گوش
  • ورود ماده داغ یا اسید به داخل مجرای گوش

از جمله رایج ترین دلایل پاره شدن پرده گوش به خصوص در کودکان ، عفونت می باشد.

تغییرات فشار

انجام برخی فعالیت ها قادر به ایجاد تغییرات فشار در گوش و در نتیجه پاره شدن پرده گوش می گردد که به این فرایند باروتروما گفته می شود ؛ زمانی که تغییرات فشار محیط اطراف بر روی فضاهای هوایی موجود در حفره های بدن انسان ایجاد می شود ، آسیب هایی فیزیکی در فرد بروز می کند که به آن باروتروما اطلاق می گردد.

در واقع می توان گفت که باروتروما زمانی اتفاق می افتد که فضای داخلی گوش تغییرات قابل ملاحظه ای با فشار فضای بیرون گوش داشته باشد.

• از جمله فعالیت هایی که موجب باروتروما می گردد ، عبارتند از :
  1. امواج شوک
  2. غواصی اسکوبا
  3. ضربه های محکم و شدید به گوش
  4. رانندگی در ارتفاعات خیلی زیاد
  5. مسافرت هوایی

تروما یا جراحت

جراحاتی که در اثر سوانحی ؛ همچون رانندگی بروز می کنند نیز می توانند باعث پاره شدن پرده گوش شوند ؛ وارد شدن هر آسیبی به یک طرف سر یا گوش قادر به ایجاد پارگی در گوش خواهد بود.

از جمله اتفاقاتی که احتمال پارگی پرده گوش در اثر آن ها وجود دارد عبارتند از :

1. وارد شدن فشار ناگهانی به گوش یا ضربه خودن به آن
  2. تصادفات رانندگی
  3. آسیب دیدن گوش در اثر حرکت های ورزشی
  4. ورود بیش از حد هرگونه جسم خارجی ؛ همچون مداد ، گوش پاک کن ، ناخن بلند و خودکار به گوش قادر به ایجاد آسیب در گوش فرد می باشد.
  5. همچنین با وجود اینکه این مورد خیلی رایج و شایع نیست ؛ ولی ترومای صوتی را نیز می توان از جمله مواردی معرفی کرد که باعث آسیب رسیدن به پرده گوش می شود.

پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش چه تاثیری بر شنوایی می گذارد ؟

هرچه میزان پارگی پرده گوش بیشتر شود ، افت شنوایی نیز افزایش می یابد ؛ همچنین مکان سوراخ پرده بر میزان افت شنوایی تاثیر می گذارد ؛ در صورتی که ضربه شدیدی با گوش برخورد کند ، باعث اختلال و از هم گسیختگی گوش میانی می شود یا اختلال در گوش داخلی ایجاد می کند که افت شنوایی شدیدی را ایجاد کی کند.

در صورتی که پارگی پرده گوش ، در اثر ضربه ناگهانی یا انفجار ایجاد شود ، کاهش شنوایی بیشتر بوده و ممکن است وزوز گوش رخ دهد ؛ در این مورد شنوایی پس از مدتی برمی گردد و وزوز گوش از بین می رود.عفونت نیز باعث کاهش شنوایی شدیدی می شود.

تشخیص پارگی پرده گوش

پزشکان معمولاً از روش های گوناگونی برای تشخیص پارگی پرده گوش استفاده می نمایند که عبارتند از :

• از طریق نمونه مایعات

در این روش پزشک مایعاتی را که از گوش خارج شده اند ، مورد بررسی قرار می دهد ؛ در صورت وجود عفونت در گوش می توان این احتمال را داد که عفونت گوش میانی منجر به پاره شدن پرده گوش شده است.

• معاینه با اتوسکوپ یا گوش بین

در این روش پزشک با استفاده از یک ابزار مخصوص که دارای چراغ قوه بوده و اتوسکوپ نام دارد به معاینه داخل کانال گوش می پردازد.

• تست شنوایی

یک سری تست های شنوایی مخصوص وجود دارند که پزشک با انجام آن ها به بررسی ظرفیت پرده گوش و میزان سطح شنوایی فرد می پردازد.

• تمپانومتری

آزمایشی که سلامت حرکت پرده گوش و عملکرد گوش میانی را مشخص می نماید ، تمپانومتری نام دارد ؛ در این روش پزشک تمپانومتر را در گوش قرار داده و به این ترتیب پاسخ پرده گوش را به تغییرات فشار مورد بررسی قرار می دهد.

درمان پارگی پرده گوش

پیش از اقدام برای درمان پارگی پرده صماخ بیمار بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند و پس از معاینه تست شنوایی انجام دهد ؛ در صورتی که پارگی پرده گوش جزئی باشد ؛ متخصص گوش و حلق ، بینی ممکن است به دلیل ترمیم خود به خود پرده گوش بیمار را مدتی تحت نظر بگیرد.

همچنین ، ممکن است متخصص گوش ، حلق ، بینی با قرار دادن یک پوسته نازک اقدام به ترمیم پرده گوش کند.

مراقبت های بعد از پارگی پرده گوش چیست ؟

1. بیمار بعد از پاره شدن پرده گوش باید مراقب باشد که آب در هنگام دوش گرفتن ، شنا کردن وارد گوش نشود.
  2. بیمار باید از وارد کردن وسایل خارجی مانند گوش پاک کن خودداری کند.
  3. از مصرف نوشیدنی های حاوی الکل و همچنین ، استعمال دخانیات در دوران نقاهت عمل جراحی گوش ، خودداری نمایید.
  4. تا مدتی از انجام فعالیت های سنگین ، اجتناب کنید.
  5. در دوران نقاهت عمل پارگی پرده گوش ، از فریاد زدن و صحبت با صدای بلند اجتناب نمایید.
  6. امواج موبایل و وای فای ، تاثیر به سزایی بر روی عصب شنوایی دارند ؛ از این رو بهتر است ، در دوران نقاهت جراحی گوش ساعات کمتری از تلفن همراه استفاده کنید.
  7. مصرف به موقع داروهای تجویز شده توسط پزشک به خصوص آنتی بیوتیک ها ، از اهمیت به سزایی برخوردار بوده و به هیچ وجه ، نباید در این باره سهل انگاری کنید.

تعذیه بعد از عمل

بیمارانی که تحت عمل جراحی پارگی پرده گوش ، قرار گرفته اند ؛ باید تا مدتی از مصرف برخی از مواد غذایی ؛ از جمله ترشیجات ، گردو ، خرما ، زعفران ، نوشیدنی های گاز دار و از این قبیل موارد خودداری نمایند ؛ همچنین مواد غذایی سفت که نیاز به جویدن طولانی مدت دارند را از رژیم غذایی خود حذف کرده یا آن ها را در ابتدا تکه تکه یا آسیاب کرده و سپس ، میل کنید.

در مقابل ، مواد غذایی که در ذیل به آن ها اشاره شده است را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

• پسته
  • انجیر
  • مویز
  • مواد غذایی دارای فیبر
  • و غیره
  1. لازم به ذکر است ، بیماران طبق توصیه پزشک ، باید از نوشیدن آب خیلی سرد نیز اجتناب نمایند.
  2. در دوران نقاهت جراحی گوش ، شام سبک میل نمایید.
  3. طبق توصیه پزشک ، از پرخوری در دوران نقاهت عمل جراحی پارگی پرده گوش ، خودداری نمایید.