اوتیت

بیماری های گوش را می توان به چند دسته اصلی تقسیم نمود: اوتیت ، سرگیجه ، وزوز گوش ، افت شنوایی. گوش دارای سه قسمت اصلی است گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی هر قسمت گوش دارای عملکردی مهم در سیستم شنوایی می باشد. امواج صوتی با عبور از مجرای گوش خارجی و پرده گوش ، به حد فاصل گوش خارجی و میانی رسیده و آن را به ارتعاش در می آورد. در گوش میانی سه استخوانچه دارد ( سندانی ، چکشی و رکابی ) که وظیفه انتقال دهنده را برای منتقل نمودن انرژی لرزشی ناشی از موج های صوتی به مایع گوش داخلی را بر عهده دارد. لرزش این مایعات منجر به تحریک پایانه های فیبر های عصبی می گردد. عصب شنوایی ایمپالس های صوتی را به مغز بخشی که صداهای قابل فهم بررسی می شوند، انتقال خواهد داد. ممکن است شما نیز به عفونت گوش نیز مبتلا شوید ، در مقاله دکتر مهدی سلیمان پور فوق تخصص بیماری های گوش در تهران ، نیز با یکی از انواع شایع آن آشنا خواهید شد.

اوتیت

این نوع عفونت گوش به سه دسته تقسیم می شود ، که در ادامه با ان ها آشنا خواهیم شد.

• سروز ( تجمع مایع پشت گوش )
  • مدیای حاد ( عفونت حاد گوش میانی )
  • مدیای مزمن ( عفونت مزمن گوش میانی )

اوتیت به دنبال عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی اتفاق می افتد. عفونت ویروسی منجر به اختلال در عملکرد شیپور استاش شده و عفونت از راه شیپور استاش به سمت گوش میانی پیش رفته و در نهایت منجر به بروز بیماری عفونت گوش می شود.

سروز : تجمع مایع در گوش میانی ، به همراه التهاب ، بدون هیچ گونه علامت که عموماً به دنبال عفونت گوش مدیا بروز می کند.

مدیا حاد: عفونت گوش مدیای حاد به طور معمول نوعی عفونت باکتریایی حاد همراه با عفونت دستگاه تنفسی فوقانی درصورتی که این نوع عفونت مدیای حاد در صورتی که در بین در سال بیش از چهار بار و در ۶ ماه بیش از سه بار بروز نماید، اوتیت مدیای حاد نامیده می شود.

مدیای مزمن : عفونت مدیا مزمن در صورتی است که عفونت بدون علامت و مقاوم در گوش میانی بروز کند.

علائم و نشانه های اوتیت در کودکان و بزرگسالان

کودکان: این نوع عفونت مربوط به گوش در کودکان دارای علائمی همچون احساس درد در گوش به خصوص به هنگام خواب ، کشیدن و پیچاندن گوش توسط کودک و اختلال در خواب ، گریه های بیش از حد در طولانی مدت ، دشواری در شنیدن و پاسخ به صداهای اطراف ، کاهش تعادل و تب بالای ۳۸ درجه ، خروج مایعات غیر عادی از گوش ، سردرد و از دست دادن اشتها می باشد.

بزرگسالان: از علائم و نشانه های شایع اوتیت در بزرگسالان می توان به احساس درد شدید گوش ، خروج مایعات چرکی و غیر عادی و کاهش شنوایی نیز اشاره کرد.

پروسه درمانی بیماری عفونت حاد گوش

در بسیاری از موارد و در صورت حاد نبودن عفونت ، به مرور زمان ف بدون آغاز روند درمانی بهبود پیدا می کند. اما در صورت عدم بهبود در ابتدا بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران دکتر سلیمان پور ، از شما می خواهد تا مصرف مسکن و آرامش بخش و با بکارگیری از کمپرس های گرم یا بکارگیری از قطره های بخصوص سعی کنید در یک دوره درمانی آن را بهبود بخشید. در مرحله بعدی و عدم بهبودی ، استفاده از برخی دارو های آنتی بیوتیک از جانب متخصص گوش و حلق و بینی تجویز خواهد شد. از جمله این آنتی بیوتیک ها می توان به آموکسی سیلین و سفتریاکسین و غیره نیز اشاره کرد.

اما در صورت عدم بهبود و تشدید علائم ممکن است افراد با پارگی پرده گوش مواجه شوند که با وجود اوتیت نیز بهبود نخواهد یافت ، که طی پروسه میرنگوتومی و ایجاد یک سوراخ کوچک می توان مانع از آن شد. در نتیجه توصیه می شود برای پیشگیری از ابتلا به عفونت گوش از وارد شدن آب به گوش های خود خودداری کنید و در صورت ابتلا به بیماری های زمینه ای برای درمان آن ها فورا اقدام کنید.