عفونت مزمن گوش

عفونت مزمن گوش چیست ؟ عفونت های حاد گوش میانی اگر بعد از شش هفته درمان نشوند به عفونت مزمن یا اوتیت مزمن گوش تبدیل می شوند. عفونت حاد پیشرفت سریعی دارد و راحت تر درمان می شود ، اما عفونت های مزمن در مقابل درمان مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند و پیشرفت کندی دارند. یکی از نشانه های مبتلا شدن به اوتیت مزمن گوش این است که ترشحات زرد رنگ یا خاکستری رنگ از گوش بیرون می آید. عفونت اوتیت مزمن با توجه به شدت و مدت زمان آن می تواند باعث کاهش در شنوایی شود. در ادامه مقاله دکتر مهدی سلیمان پور با این عارضه بیشتر اشنا می شویم.

عفونت مزمن گوش

یکی از دلایل عفونت مزمن گوش می تواند پارگی پرده گوش باشد. یک بافت نازک ، گوش میانی و گوش بیرونی را از هم جدا می کند ، نام این بافت نازک پرده گوش یا پرده ضماخ است. وقتی صدایی به گوش می رسد ، این صدا مانند ارتعاشات به پرده ضماخ می رسد و از آنجا به گوش میانی و در نهایت به مغز انتقال می یابد ، در نتیجه اگر پرده گوش دچار پارگی یا آسیبی شود ارتعاشات به درستی به مغز نمی رسند و در اصطلاح فرد دچار کم شنوایی و یا در شرایط بدتر دچار ناشنوایی می شود.

اولین نشانه پارگی یا آسیب در پرده گوش ، کاهش شنوایی است. اگر بر اثر پارگی پرده گوش قادر به شنیدن هیچ گونه صدایی نبودید و دچار ناشنوایی شدید جای نگران نیست ،  با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی می توان پارگی را ترمیم کرد و دوباره حس شنوایی را به  دست آورد. وارد کردن شیء تیز ، وارد کردن شیء با فشار و در برخی مواقع صدای فوق العاده بلند می تواند باعث پارگی پرده گوش و عفونت مزمن گوش شود.

نشانه های پارگی پرده گوش که سبب عفونت مزمن گوش می شود

• عفونت گوش
  • درد شدید یا متوسط گوش
  • سرگیجه و حالت تهوع
  • احساس خارش گوش
  • ترشحات زیاد گوش

در صورت داشتن ۲ الی ۳ مورد از نشانه های بالا توصیه می شود حتما به فوق تخصص گوش مراجعه کنید. برای مشاهده نمونه کارهای دکتر مهدی سلیمان پور ، متخصص گوش و حلق و بینی ، به گالری ویدئو در سایت و پیج اینستاگرام ایشان مراجعه فرمایید. و در صورت ابتلا به عفونت مزمن گوش می توانید به مطب ایشان برای درمان مراجعه کنید.

در چه مواقعی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در مواقعی افراد دچار عفونت مزمن گوش شده باشند و عوامل زیر نیر به وجود اید باید فورا به بهترین پزشک در تهران ، مراجعه شود.

1. وجود دردی شدید و غیر قابل تحمل
  2. تخلیه چرک و مایعات خونی از داخل گوش
  3. علائم عفونت مزمن در کودکان کمتر از ۶ ماه مشاهده شود
  4. در صورتی که هرگونه علائمی بیش از یک روز باقی مانده باشد
  5. در صورت وجود درد در گوش کود و بروز بی خوبی و بی قراری

چگونگی درمان عفونت مزمن گوش

دارو: به هنگام درمان عفونت مزمن گوش ، پزشک داروهای آنتی بیوتیک موضعی و قرص را برای بیمار تجویز خواهد کرد. طی این روند درمانی باید حفره گوش تمیز شود و آنتی بیوتیک قطره ای داخل گوش ریخته شود. همچنین مصرف قرص های حاوی آنتی بیوتیک در این مواقع به منظور تسریع بهبودی از جانب پزشک توصیه خواهد شد.

جراحی: در صورتی که اوتیت مزمن سبب کم شنوایی و عدم شنوایی بیمار شود ، با پیوند نسج به منظور جای گذاری پرده سماخ و یا استخوانچه آسیب دیده و استفاده از یک پروتز می توان ، علاوه بر درمان عفونت مزمن گوش ، شنوایی فرد را نیز بهبود بخشید.

میرنگوپلاستی: ممکن است طی این روند بهبودی تمامی عوامل عفونت های مزمن بهبود یابند ، اما فرد دچار پارگی دائمی پرده گوش شود. با بکارگیری از تکنیک میرنگوپلاستی ، که تنها به منظور ترمیم پارگی پرده گوش کار برد دارد می توان استفاده کرد. در روند درمانی جراحی میرنگوپلاستی ، بیمار توسط پزشک خوب در تهران ، با داروی خاصی بیهوش شده و با استفاده از ماهیچه بالای گوش پارگی پرده گوش نیز اصلاح می شود. این پروسه جراحی عفونت مزمن گوش ، آسیبی به دیگر قسمت های گوش وارد نکرده و طی یک هفته به طور کامل خوب می شود.

تمپانوپلاستی: در برخی موارد ممکن است، بعد از بهبودی عفونت مزمن گوش علاوه بر پاره شدن پرده گوش ، استخوانچه های حامل انتقال صدا نیز آسیب ببینند . تمپانوپلاستی جراحی است که به منظور اصلاح فرایند انتقال صوت و همراه آن درمان پارگی پرده گوش انجام می شود.

نکته: در برخی افراد این جراحی به طور همزمان با ترمیم استخوانچه انجام نشود. و در ابتدا پارگی پرده گوش اصلاح شده و بعد از گذشت چند ماه جراحی استخوانچه صورت می گیرد.

تمپانوپلاستی همراه با جراحی ماستوئیدکتومی: برای درمان عفونت مزمن گوش این نوع جراحی ، ترشحات حفره ماستوئید را برای بهبود شنوایی پاکسازی می کند. این پروسه درمانی طی یک برش کوچک در شکاف پشت گوش انجام شده با بکارگیری از پروتز مکانیسم شنوایی افراد بهبود می یابد.

عفونت مزمن گوش

چه زمانی برای درمان عفونت اوتیت مناسب است؟

اگر افراد در زمانی مناسب به پزشک مراجعه برای درمان عفونت مزمن گوش کنند ، می توانند سریع تر و راحت تر از این درمان نتیجه ای مطلوب را بدست آورند. در این مواقع متخصص گوش و حلق و بینی ، می تواند پرده گوش را ترمیم کند و شنوایی از دست رفته را باز گرداند.

هزینه درمان عفونت گوش

بیماری های گوش از جمله عفونت مزمن گوش در هر فردی متفاوت است و روش درمان نیز با توجه به میزان پیشروی بیماری تعیین می شود. در ابتدا بیمار باید به خوبی مورد معاینه قرار گیرد تا علت بیماری مشخص شود. پس از مشخص شدن بیماری ، بهترین متخصص گوش در تهران ،  با توجه به میزان پیشروی بیماری بهترین روش را پیشنهاد می دهد. گاهی بیماری های مرتبط با گوش بسیار جدی هستند و با دارو درمان نمی شوند در چنین مواقعی تنها راه درمان قطعی ، انجام جراحی گوش مرتبط با بیماری است .