درمان پارگی پرده گوش

یک پرده نازک بین مجرای گوش و گوش میانی وجود دارد که ممکن است سوراخ ریزی بر روی آن ایجاد شود. به منظور درمان این عارضه ، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا ایشان در راستای درمان پارگی پرده گوش اقداماتی را انجام دهد. این را بدانید که نباید نسبت به پارگی پرده گوش بی توجه باشید ؛ زیرا باعث ترشح اندک و کاهش شنوائی می شود.

درمان پارگی پرده گوش

دلایل پاره شدن پرده گوش چیست ؟

  • سیلی زدن به گوش
  • ضربه خوردن به گوش
  • شکسته شدن جمجمه
  • انفجار ناگهانی
  • وارد کردن اجسام خارجی ؛ مانند گوش پاکن به داخل گوش
  • ورود ماده داغ به داخل مجرای گوش
  • عفونت گوش میانی

چرا پارگی پرده گوش باید درمان شود ؟

پاره شدن پرده گوش عوارضی را به دنبال دارد که فرد به جهت جلوگیری از ابتلا و درگیر شدن با آن ها باید جهت درمان به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی تهران مراجعه نماید. عواملی همچون میزان پارگی و محل ایجاد سوراخ بر روی پرده در مقدار افت شنوایی تاثیر می گذارد. در صورت شکسته شدن جمجمه استخوانچه در گوش میانی دچار از هم گسیختگی شود یا اختلال در گوش داخلی ایجاد گردد ، افت شنوایی شدید می باشد. در صورت برخورد ضربه ناگهانی یا انفجار ، افت شنوایی شدید بوده و وزوز گوش ایجاد می شود ؛ این افت شنوایی با گذشت زمان بهبود می یابد.

لزوم انتخاب بهترین متخصص گوش و حلق و بینی جهت درمان پارگی پرده گوش

برای درمان پارگی پرده گوش باید به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد ؛ تنها در این صورت است که درمان به خوبی صورت گرفته و نتیجه رضایت شما را جلب خواهد کرد. در برخی از موارد به دلیل مراجعه به پزشکی که فاقد تخصص و تجربه لازم است نه تنها مشکل افراد حل نشده ، بلکه ممکن است وخیم تر نیز شود. در ادامه به تعدادی از ویژگی های یک پزشک خوب ، اشاره کرده و نحوه انتخاب او را برای تان توضیح داده ایم.

درمان پارگی پرده گوش

چگونگی تشخیص و درمان پارگی پرده گوش

تست آزمایشگاهی : در صورت ترشخ غیر عادی مایعات از داخل گوش پزشک دستور میدن از آن آزمایشی برای مشخص شدن باکتری و عفونت گرفته شود و پس از مشخص شدن به درمان پارگی پرده گوش بپردازد.

دیاپازون : با استفاده از این وسیله می توان علت کاهش شنوایی را در اثر آسیب وارد شده به پرده گوش تشخیص داد.

تمپانومتری : این دستگاه با تغییرات فشار جزئی هوا واکنش پرده گوش را بررسی می کند.

شنوایی سنجی : انجام تست های مربوط به شنوایی سنجی توسط شنیده شدن و نشدن صدا در افراد.

پیشگیری قبل از نیاز به درمان پارگی پرده گوش

حتما در صورت مشاهده هر کدام از علائم آسیب دیدگی پرده گوش فورا به پزشک مراجعه کنید. از فرو کردن اجسام خارجی و تیز خودداری کنید، تا آسیبی به پرده گوش وارد نشود. در مواقع سرما خوردگی از سوار شدن به هواپیما بپرهیزید. اگر مجبور به پرواز هستید در هنگام برخاستن و یا فرود آدامس بجوید.

درمان پارگی پرده گوش

درمان پارگی پرده گوش چگونه انجام می شود :

پیش از اقدام برای درمان پارگی پرده گوش بهتر است تست شنوایی انجام شود.

بیمار باید مراقب باشد آب در هنگام شنا کردن یا استحمام وارد گوش نشود رعایت این مورد باعث بهبود شنوایی و درمان وزوز گوش می شود و از ایجاد توده پوست در گوش میانی ( کلستئاتوما ) که منجر به عفونت مزمن و اختلال در ساختار گوش می شود ، جلوگیری می نماید.

در صورتی که بهترین متخصص گوش و حلق و بینی تهران تشخیص دهد ، پارگی پرده گوش کم می باشد ، بیمار را تحت نظر می گیرد تا پرده گوش خود به خود درمان شود. پزشک ممکن است با قرار دادن پوسته نازک بین مجرای گوش و گوش میانی اقدام به ترمیم پارگی پرده صماخ کند.

گاهی دکتر با کمک میکروسکوپ و با استفاده از مواد شیمیایی اقدام به تحریک و بلند شدن لبه های پاره پرده گوش می کند و بعد از بلند شدن آن پوسته نازکی را به آن متصل می کند که با توجه به وضعیت پرده صماخ شنوایی قابل توجه است. گاهی برای تشکیل پرده صماخ این عمل چندین بار تکرار می شود. در صورتی که متخصص گوش و بینی تشخیص دهد قرار دادن پوسته تاثیری بر بهبودی ندارد اقدام به جراحی گوش می کند.

روش های جراحی متفاوتی برای ترمیم پرده گوش وجود دارد که با قرار دادن بافت بر روی پرده گوش باعث ترمیم آن می شود. نام این روش تمپانوپلاستی می باشد. جراحی یک روش موفق و دائمی برای برگرداندن شنوایی و ترمیم پارگی پرده گوش می باشد.

مراقبت های بعد از جراحی تمپانوپلاستی

  1. عواملی ؛ از جمله خونریزی خفیف ، خارج شدن ترشحات از گوش و از این قبیل موارد پس از عمل جراحی پارگی گوش ، مسئله ای طبیعی می باشد که جای هیچ گونه ، نگرانی ندارد ؛ چرا که ، در طی چند روز بر طرف می شود.
  2. کسانی که تحت عمل جراحی تمپانوپلاستی ، قرار گرفته اند ؛ تا چند روز پس از آن ، اجازه استحمام ندارند ؛ به شما توصیه می شود ، مدت زمان دقیق آن را از پزشک معالج خود جویا شوید.
  3. در زمان رفتن به استحمام نیز پنبه ای را با استفاده از وازلین ، چرب کرده و آن را در لاله گوش خود قرار دهید.
  4. افرادی که تحت عمل جراحی گوش ، قرار گرفته اند ؛ باید تا مدتی از انجام ورزش هایی ؛ از جمله شنا که امکان وارد شدن آب درون گوش ، وجود دارد ؛ اجتناب نمایند.
  5. احتمال کاهش شنوایی در دوران نقاهت گوش ، وجود دارد که به خودی خود بر طرف می گردد ؛ بنابراین ، در این باره نگران نباشید.
  6. کسانی که تحت عمل جراحی گوش ، قرار گرفته اند ؛ باید تا مدتی از مسافرت با هواپیما ، خودداری کنند.
  7. افراد پس از اتمام دوران نقاهت گوش ، می توانند به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازند ؛ اما آن ها همچنان ، باید از انجام فعالیت های سنگین ؛ از جمله بلند و جا به جا کردن اجسام سنگین ، اجتناب نمایند.
  8. افراد باید به منظور جلوگیری از عفونت ، ناحیه تحت درمان را تمیز نگه دارند.
  9. در دوران نقاهت عمل جراحی گوش ، از دمیدن هوا در بینی خود خودداری کنند .
  10. از وارد کردن وسایل خارجی ؛ همچون گوش پاکن و از این قبیل موارد درون گوش اجتناب نمایید .

نظرات بسته شده است.