عفونت گوش میانی

گوش به سه بخش گوش خارجی ، گوش میانی ، گوش داخلی تقسیم می شود و عملکرد هر بخش برای گوش مهم است ، گوش میانی برای انتقال صدا مهم است به همین دلیل عفونت گوش میانی می تواند به شنوائی آسیب برساند. این نوع از بیماری های گوش باید جدی گرفته شود و در جهت درمان آن اقدامات لازم صورت پذیرد.

گوش میانی چیست

استخوانچه های گوش میانی چکشی ، سندانی ، رکابی هستند که نقش انتقال دهنده ، جهت انتقال امواج صوتی به گوش داخلی را دارند. گوش خارجی و گوش میانی صدا و صورت را به گوش داخلی منتقل می کنند و اگر آسیبی به گوش میانی برسد ، کاهش شنوائی و اختلال در انتقال صدا را در پی دارد. هنگامی که گوش میانی دچار عفونت حاد شود ، امکان دارد پرده گوش پاره شود.

راههای تشخیص عفونت گوش میانی

• اختلال در شنوایی
  • شنیدن صدایی در سر
  • ترشح شدید و مداوم از گوش
  • کاهش شنوایی

درمان جراحی

اگر بر اثر عفونت گوش میانی پرده گوش پاره شود ، پیوند نسج برای ترمیم یا جایگزینی پرده صماخ انجام می شود. در مواقعی نیز اگر یکی از استخوانچه های گوش ميانی آسیب دیده باشد ممکن است از کاشت پروتز استفاده شود. طبق گفته های دکتر سلیمان پور بهترین جراح و متخصص گوش تهران ، بهبود شنوایی بعد از جراحی گوش معمولاٌ درعرض سه ماه امکان پذیر است.

• تمپانوپلاستی

عملی است که ترمیم پارگی گوش و اصلاح مکانسیم انتقال صدا به صورت هم زمان انجام می شود. بعد از تمپانوپلاستی بهود طی دوتا چهارهفته  کامل می شود و کمی شنوائی در طی این مدت امکان پذیر است ولی شنوایی کامل در عرض ۳ ماه حاصل می شود.

همانطور که گفته شد تمپانوپلاستی ، با هدف ترمیم پارگی پرده گوش انجام می گیرد ؛ حال در صورتی که علاوه بر پارگی پرده گوش ، استخوان یا استخوانچه گوش میانی نیز دچار عفونت شده باشد ، جراحی در سطح وسیع تری انجام گرفته و آن را تمپانوماستوئیدکتومی می نامند . در حین انجام این جراحی ، استخوان پشت گوش تراشیده شده و استخوانچه های عفونی خارج می گردند.

• میرنگوپلاستی

در مواقعی که عفونت گوش میانی بهبود می یابد ولی پارگی پرده گوش ترمیم نمی شود و به صورت دائمی باقی می ماند ، عمل میرنگوپلاستی برای اصلاح پارگی پرده گوش انجام می شود.

تیمپانوپلاستی با ماستوئیدکتومی

• این عمل برای حذف تروشحات از حفره ماستوئید و بهبود شنوایی انجام می شود.
  • مکانیسم شنوایی با استفاده از کاشت پروتز رفع و اصلاح می شود.
  • برای آن دسته از بیمارانی که از عفونت گوش میانی رنج میبرند انجام این جراحی مفید است زیرا هدف این جراحی از بین بردن عفونت گوش است.
  • بهبود شنوایی بعد از گذشت چند ماه قابل توجه است.
  • جراحی ماستوئید به همراه پایین بردن مجرا

عفونت گوش میانی و سرگیجه

هر گونه عفونت حلق و گلو ، لوزه سوم ، پارگی پرده گوش و از این قبیل موارد که سبب ورود مایع بیرونی ، ویروس و میکروب به درون گوش میانی شود ؛ محیط ، را جهت رشد میکروب فراهم کرده و در نتیجه سبب بروز التهاب گوش میانی ، می گردد.

• التهاب گوش میانی ، باید سریعا پس از بروز اولین علائم ، درمان شود.
  • حمله ویروس به گوش میانی ، حاد و ناگهانی است به همین دلیل به طور معمول با استفراغ و حالت تهوع همراه است .
  • عفونت گوش میانی می تواند علائم بسیاری داشته باشد که یکی از این علائم سرگیجه است .
  • در چنین شرایطی اگر فرد کوچک ترین حرکتی انجام دهد دچار سرگیجه شدید می شود که سرگیجه شدید نیز باعث عدم حفظ تعادل و زمین خوردن فرد می شود .
  • اگر فرد به شدت زمین بخورد دچار آسیب های شدید می شود مانند ضربه مغزی.

همانطور که ذکر شده است سرگیجه ، حالت تهوع و استفراغ  از علائم و نشانه های عفونت گوش میانی می باشند ؛ از دیگر علائم آن باید به احساس سنگینی گوش ، وزوز گوش ، کاهش شنوایی و غیره اشاره کنیم .

یکی از نکات لازم به ذکر در رابطه با عفونت گوش ، در این باره می باشد در صورتی که سر گیجه ، ناشی از اختلالات شنوایی نباشد ، پس از مدتی بر طرف شده و دیگر تکرار نمی شود. بنابراین برای درمان عفونت های گوش میانی هرچه سریع تر اقدام کنید و اگر بیش از ۱۰ روز دچار علائم غیر عادی شدید حتماً به فوق تخصص گوش مراجعه کنید.

آیا بیماری عفونت گوش میانی ، خطرناک است ؟

بله ، بیماری عفونت در گوش میانی بسیار خطرناک بوده و باید جدی گرفته شود ؛ چرا که این بیماری ، می تواند سبب کاهش شنوایی شده و این امر نیز موجب بروز اختلال در یادگیری ، تاثیر در صحبت کردن و از این قبیل موارد خواهد شد ؛ بنابراین در صورت بروز هر گونه علائم مشکوک ، سریعا به پزشک مراجعه نمایید .

مراقبت از گوش

• هنگامی که پرده گوش دچار پارگی شده است نباید آب به مجرای گوش وارد شود به همین دلیل زمان دوش گرفتن یا شنا کردن می توانید از پنبه آغشته به وازلین استفاده کنید.
  • در ابتدا پنبه را آغشته به وازلین کنید سپس به آرامی پنبه را در مجرای گوش قرا دهید تا از ورود آب به گوش جلوگیری شود .
  • در صورت ترشح گوش از گوش پاک کن های کوچک برای تمیز نگه داشتن گوش استفاده کنید .
  • پنبه ای که در مجرای گوش قرار داده می شود به دلیل خشک کردن گوش یا جلوگیری از ورود آب به گوش است و نباید برای طولانی مدت باعث مسدود شدن گوش شود.

انواع مختلف عفونت گوش میانی

• اوتیت مدیا حاد
  • اوتیت مدیا با افیوژن
  • اوتیت مدیا با افیوژن مزمن

پیشگیری از عفونت گوش میانی

تا کنون روش قطعی برای جلوگیری از عفونت در گوش میانی معرفی نشده است .اگرچه با انجام دادن نکات زیر می توانید تا حدود خیلی زیادی از مبتلا شدن خود و کودک تان جلوگیری کنید.

• ترک سیگار: مواظب باشید که کودکان در محیط خانه و ماشین تحت تاثیر دود سیگار قرار نگیرند.
  • دریافت واکسن : واکسن های توصیه شده مانند واکسن آنفولانزا و واکسن پنوموکوک را تزریق کنید. واکسن پنوموکوک ازفرد دربرابر عامل بسیار شایعی به نام استرپتوکوک پنومونی محافظت می کند.
  • عمل لوزه ها : اختلال در خواب ،خرو و پف و یا نفس کشیدن از طریق دهان می تواند به دلیل متورم بودن لوزه ها باشد. این مشکل می تواند باعث بروز عفونت گوش میانی شود.برای جلوگیری از این مساله به یک جراح گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
  • شست و شوی دست ها : مرتب دستهای خود را بشویید و ضدعفونی کنید.
  • کنترل و درمان آلرژی : آلرژی را کنترل کنید. التهاب و مخاط ناشی از واکنش های آلرژیک می تواند شیپور استاش را مسدود کند و عفونت گوش را افزایش دهد.
  • خشک کردن گوش ها : بعد از حضور در استخر و شستن صورت حتما گوش ها را کاملا خشک کنید. به هنگام شنا، حتما از محافظ برای گوش هایتان استفاده کنید. استفاده صحیح از صابون و شامپوها: به هنگام شست و شوی صورت و موها از وارد شدن شوینده ها به گوش جلوگیری کنید.
  • تغذیه نوزاد با شیرمادر : آنتی بادی های موجود در شیرمادر از سن ۶ الی ۱۲ ماهگی باعث کاهش خطر عفونت گوش میانی خواهد شد.
  • مراقبت در برابر سرماخوردگی : سرما خوردگی موجب می شود که افراد مورد عفونت ها در گوش و حلق قرار بگیرند. پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی نقش موثری در پیشگیری از عفونت های گوش میانی خواهد داشت.