عفونت های گوش

عفونت حاد گوش میانی یا اوتیت چیست؟ باید گفت عفونت های گوش میانی همان التهاب گوش میانی است، التهاب در اثر عفونت گوش میانی اتفاق می افتد، این عارضه ممکن است در هر دو گوش یا یکی از گوش ها اتفاق بیافتد.این نوع عفونت شایع ترین نوع بیماری گوش برای کودکانی است ، که به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه می کنند ، همچنین بهتر است بدانید که این نوع عفونت یکی از دلایل ناشنوائی کودکان می باشد. هرچند این نوع عفونت در کودکان رایج تر است اما گاهی بالغین نیز دچار آن می شوند و بیشتر در زمستان و اوایل بهار رخ می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر از این عارضه می توانید مقاله تهیه شده توسط بهترین فوق تخصص بیماری های گوش ، دکتر مهدی سلیمان پور در تهران را مطالعه نمایید.

آیا عفونت گوش میانی جدی است؟

باید پاسخ داد بله این نوع از عفونت های گوش جدی بوده زیرا می تواند درد شدید و کاهش شنوائی ایجاد کند، این عارضه همچنین می تواند باعث اختلال در یادگیری و گفتار کودک شود. با این ترتیب در صورتی که اوتیت مدیا سریع تشخیص داده شود و به صورت موثر درمان گردد ، اغلب شنوایی به حالت طبیعی باز می گردد. از سوی دیگر عفونت گوش می تواند به ساختمان های مجاور در سر به خصوص ماستوئید گسترش یابد، بنابراین بسیار مهم است که فرد با مشاهده علائم عفونت گوش سریع به متخصص گوش و حلق و بینی خوب و حاذق دکتر سلیمان پور در تهران مراجعه کند.

 

عفونت های گوش

 

نحوه کار گوش چگونه می باشد؟

گوش خارجی وظیفه جمع کردن اصوات را به عهده دارد، گوش میانی یک محفظه پر از هوا می باشد که به اندازه نخود بوده و توسط پرده گوش از گوش خارجی جدا می شود. سه استخوانچه به پرده گوش متصل است که با برخورد امواج صوتی به پرده گوش سبب ارتعاش استخوانچه شده و صدا به گوش داخلی منتقل می گردد. گوش داخلی با تبدیل کردن ارتعاشات به سیگنال های الکتریکی آن ها را به مغز انتقال می دهد، همچنین بهتر است بدانید که گوش داخلی به حفظ تعادل نیز کمک می کند.

یک گوش میانی سالم شامل هوا با همان فشار هوای بیرون است که به پرده گوش اجازه ارتعاش آزادانه می دهد. هوا از طریق شیپور استاش که پشت بینی را به گوش مربوط می کند وارد گوش میانی می شود ، زمانی که خمیازه می کشید و صدایی در گوش خود احساس می کنید شیپور استاش حباب هوای کوچکی را به گوش میانی جهت تعادل فشار هوا ارسال کرده است. تمامی این نواحی ممکن است بر اثر برخی عوامل افراد را به عفونت های گوش مبتلا کند.

دلایل عفونت حاد گوش میانی یا اوتیت مدیا چیست؟

انسداد شیپور استاش هنگام سرماخوردگی ، آلرژی یا عفونت راه هوایی فوقانی و وجود باکتری ها و ویروس منجر به تجمع مایع در پشت پرده گوش می شود که به این حالت اوتیت مدیای حاد می گویند. تجمع چرک در گوش میانی سبب بالا رفتن فشار ، درد گوش و تورم و قرمزی می شود، از آنجا که پرده گوش نمی تواند به درستی مرتعش شود، شما یا فرزندتان ممکن است دچار مشکلات شنوائی شوید.با پارگی پرده گوش ، چرک به خارج گوش تخلیه می شود، اما در اکثر موارد به دلیل شیپور استاش ملتهب و متورم شده و چرک در گوش میانی باقی می ماند، این حالت را افیوژن گوش میانی یا اوتیت میانی سروز می گویند. زمانی که عفونت های گوش فروکش کرد، افیوژن می ماند و مزمن می شود و تا هفته ها یا ماه ها و سال ها طول می کشد، این حالت ها سبب عودهای مکرر ، عفونت حاد کرده و ممکن است در شنوائی اختلال ایجاد نماید.

 

عفونت های گوش

 

علائم عفونت حاد گوش میانی به شرح ذیل می باشد

در شیرخوارگان و افراد نوپا علائم ذیل نشانه عفونت گوش میانی است: کشیدن و خاراندن گوش بخصوص اگر با مشکلات شنوائی ، گریه کردن ، بی قراری ، تب ، استفراغ ، ترشح گوش همراه باشد.

در کودکان کوچک و نوجوانان علائم ذیل نشانه عفونت های گوش می باشد

  • گوش درد
  • احساس پری یا فشار گوش
  • مشکلات شنوائی
  • سرگیجه و عدم تعادل
  • تهوع و استفراغ
  • ترشح گوش
  • تب

به خاطر داشته باشید بدون درمان مناسب و عدم مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی خوب دکتر مهدی سلیمان پور در تهران ، عفونت های گوش ممکن است باعث کاهش شنوائی مزمن یا دائمی شود.

راه درمان عفونت های گوش به شرح ذیل می باشد:

  • جراحی گوش
  • استفاده از قطره عفونت گوش
  • آنتی بیوتیک برای عفونت گوش

نظرات بسته شده است.