درمان بیماری اتواسکلروز

درمان بیماری اتواسکلروز : بیماری اتواسکلروز ، بر اثر رشد غیرعادی استخوانچه گوش میانی به وجود می آید و مانع از حرکت استخوان رکابی می شود. استخوان رکابی ، در صورتی که آزادانه حرکت نکند ، به درستی نمی تواند ، کار کند و عمل شنوایی را انجام دهد.

علائم بیماری اتواسکلروز چیست ؟

یکی از متداول ترین علائم بیماری اتواسکلروز ، کاهش شنوایی است. از علائم دیگر اتواسکلروز ، می توان به گیجی ، مشکلات تعادل و وزوز گوش یا سر اشاره کرد.

درمان بیماری اتواسکلروز

بیماری اتواسکلروز چگونه تشخیص داده می شود؟

علائم بیماری اتواسکلروز ، می تواند توسط حالت های دیگر بالینی بروز کند ؛ به همین علت ، ضروری است بیمار توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه شود. پس از معاینه متخصص گوش ، حلق و بینی ؛ برای بیمار ادیومتری یا شنوایی سنجی تجویز می کند. با توجه به نتیجه شنوایی سنجی ، متخصص گوش و حلق و بینی روش درمانی مناسب را انتخاب می کند.

درمان بیماری اتواسکلروز چیست ؟

در صورتی کاهش شنوایی کم باشد ، متخصص گوش و حلق و بینی به بیمار توصیه می کند ، برای تقویت شنوایی از سمعک استفاده کند و هم زمان ، با آن درمان را ادامه دهد. قرص سدیم فلوراید ، باعث کند شدن روند بیماری می شود و ممکن است ، توسط متخصص گوش و حلق و بینی تجویز شود.

در اغلب موارد ؛ برای درمان بیماری اتواسکلروز از جراحی استاپدکتومی یا استاپدکتومی که روشی موثر برای بهبود شنوایی می باشد ، استفاده می شود.

استاپدکتومی چیست ؟

استاپدکتومی ، یک روش جراحی برای درمان بیماری اتواسکلروز می باشد که با بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می شود. در این روش درمانی ، معمولا برش و شکاف خارجی بر روی گوش ایجاد نمی شود. عمل استاپدکتومی ، از طریق مجرای گوش و با استفاده از یک میکروسکوپ جراحی انجام می شود.

در جراحی استاپدکتومی ، استخوانچه غیر متحرک رکابی خارج می شود و یک وسیله ، به نام پروتز جایگزین آن می شود. پروتز به استخوانچه های گوش میانی ، اجازه حرکت دوباره می دهد و با تحریک مایع گوش میانی ، باعث برگشت شنوایی می شود.

مراقبت های بعد از جراحی استاپدکتومی چیست ؟

• بیمار عصر روزی که جراحی استاپدکتومی انجام داده است ، به خانه بر می گردد.
  • بیمار بعد از عمل استاپدکتومی ، به آرامی بر روی گوشی که عمل نشده است ، دراز بکشد.
  • آنتی بیوتیک های خوراکی را که متخصص گوش و حلق و بینی تجویز کرده است ، راس ساعت مصرف کند.
  • برخی از بیماران ممکن است بعد از جراحی استاپدکتومی ، دچار سرگیجه شوند و تا مدتی چشایی خود را از دست بدهند ، اما جای نگرانی نیست و با گذشت زمان بهبود می یابد.
  • بعد از جراحی استاپدکتومی ، از بیمار خواسته می شود از باد کردن بینی بپرهیزد.
  •  بیمار تا زمانی که متخصص گوش و حلق و بینی ، اجازه نداده است ؛ از شنا کردن و یا فعالیت های دیگری که باعث ورود آب به گوش عمل شده ، می شود ؛ خودداری کند.
  • پس از دوهفته بعد از جراحی گوش ، بیمار می تواند مسافرت هوایی داشته باشد.

مراقبت های بعد از درمان بیماری اتواسکلروز

• به بیمارانی که تحت عمل جراحی اتواسکلروز ، قرار گرفته اند ؛ توصیه می شود در دوران نقاهت این جراحی ، از باد کردن بینی خود و همچنین فین کردن ، خودداری کنند.
  • بیماران تا مدتی پس از عمل جراحی اتواسکلروز ، باید از خم شدن و همچنین بلند کردن اجسام سنگین ، خودداری نمایند ؛ چرا که ، ممکن است منجر به بروز سرگیجه در آن ها ، شود.
  • کسانی که تحت عمل جراحی استاپدکتومی ، قرار گرفته اند ، باید تا مدتی پس از جراحی ، از افرادی که مبتلا به عفونت تنفسی یا سایر عفونت ها ، هستند ؛ دوری کنند.
  • قرار دادن چند بالش در زیر سر ، موجب بهبودی سریع تر می شود ؛ بنابراین ، در حین خواب و استراحت ، دو بالش در زیر سر خود ، قرار دهید.
  • تا مدتی پس از عمل جراحی استاپدکتومی ، باید از رفتن به حمام خودداری نمایید.
  • به افراد توصیه می کند ؛ در دوران نقاهت عمل جراحی استاپدکتومی ، از انجام فعالیت های سنگین اجتناب نمایید.

توجه :

در صورت بروز علائمی ؛ از جمله کاهش شنوایی به طور ناگهانی ، احساس درد شدید ، سرگیجه های طولانی یا شدید و از این قبیل موارد سریعا به متخصص گوش و حلق و بینی خود مراجعه نمایید.

علت بیماری اتواسکلروز

در حال حاضر علت بروز بیماری اتواسکلروز ، مشخص نشده است ؛ اما طبق مطالعات صورت گرفته ، می توان گفت وراثت ، نقش مهمی در بروز این بیماری دارد و درصد ابتلا به بیماری اتواسکلروز ، در افرادی که والدین آن ها به این بیماری مبتلا بوده اند ، بسیار بیشتر است. طبق مطالعات انجام شده ؛ بیماری سرخک نیز باعث بروز بیماری اتواسکلروز می شود.

عوارض عمل اتواسکلروز

در این جراحی نیز همانند سایر جراحی ها خطرات جزئی هم چون تورم ، قرمزی ، کبودی و غیره وجود دارد که با مرور زمان از بین می روند ، اما در صورتی که جراحی اتواسکلروز توسط متخصص گوش و حلق و بینی مجرب انجام نگیرد ؛ مشکلات دیگری هم چون کاهش شنوایی ، از دست دادن حس چشایی ، شنیدن صدا در گوش و غیره نیز بیماران را تهدید می کند ، بنابراین جهت جلوگیری از بروز عوارض فوق به جراح چیره دست و ماهر گوش مراجعه کنید.

ممکن است ؛ بیمار در دوران نقاهت عمل جراحی اتواسکلروز ، دچار سرگیجه ، عدم تعادل شود و همچنین ، ممکن است حس چشایی آن ها نیز تغییر کند که جای هیچ گونه نگرانی ندارد ؛ چرا که ، به مرور زمان برطرف شده و به حالت طبیعی ، بر می گردد.

هزینه جراحی اتواسکلروز

قیمت جراحی اتواسکلروز ، پس از معاینه بیمار توسط متخصص گوش و حلق و بینی مشخص می گردد. دکتر مهدی سلیمان پور ، یکی از بهترین متخصصان گوش هستند که کارنامه موفقی در زمینه درمان بیماری های گوش دارند ؛ بیماران جهت آشنایی بیشتر با ایشان می توانند به قسمت درباره دکتر سایت مراجعه کنند.