۲۴ تیر

گرفتگی صدا

گرفتگی صدا منجربه غیر طبیعی شدن صدای فرد می شود که بارزترین دلیل این امر التهاب حنجره است  درگرفتگي صدا ، گام وحجم صدا از صدای عمیق و خشن تا صدای ضعیف و گوش تراش در حال تغییر است .

گرفتگي صدا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که درمان آن نیز بستگی به دلیل گرفته شدن صدا دارد .

اگر حنجره یا گلو بیش از حد تحریک شوند حتماً مشکلی در صدا به وجود می آید .

مشکلاتی که در صدا به وجود می آید باعث می شود تا فرد نتواند به خوبی صحبت کند و صحبت کردن بری او یک امر دشوار به حساب می آید.

گرفتگی صدا

دلایل گرفتگی صدا

• التهاب حنجره به دلیل بیماری های عفونتی چون سرماخوردگی
  • مشکلات تیروئیدی
  • تحریک حنجره با مصرف دخانتیاتی مانند سیگار و الکل
  • آلرژی
  • رفلاکس معده
  • سرطان حنجره
  • استفاده نامناسب از صدا مانند داد زدن ، بلند و زیاد صحبت کردن
  • تومورم خوش خیم تار صوتی
  • پولیپ بینی و غیره.

عوامل گفته شده باعث گرفته شدن صدا می شوند که می توانند همراه با علائمی چون گلو درد باشند یا هیچ گونه علائمی نداشته باشند و فقط منجربه گرفتگی صدا شوند .

گرفتگي صدا اگر به دلیل داد زدن یا فشار زیاد به حنجره باشد باید در طی دو هفته درمان شود.

بنابراین اگر پس از دوهفته کیفیت صدا بهبود نیافت حتماً برای تشخیص علت گرفتگی صدا و درمان آن به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

پیشگیری از گرفتگی صدا

• پرهیز از صحبت کردن زیاد یا داد کشیدن
  • پرهیز از مصرف دخانیات
  • زیاد نوشیدن مایعات

برای پیشگری از گرفته شدن صدا بهتر است از فریاد زدن بیش از حد و مواردی که باعث تحریک حنجره می شوند دوری کنید ، زیرا التهاب حنجره مهم ترین دلیل گرفتگی صدا است .

درمان گرفتگي صدا

برای اینکه روش درمان تعیین شود نیاز است تا فرد مورد معاینه قرار گیرد .

زیرا گرفته بودن صدا را می شود با رعایت یک سری نکات به حداقل رساند و نیازی نیست تا بیمار درمان خاصی انجام دهد .

برخی اوقات نیز فرد از موارد محرکی چون سیگار یا الکل استفاده می کند و موجب التهاب گلو می شود به طور اغلب در چنین مواردی با ترک دخانیات می توان مشکل گرفتگي صدا را درمان نبود.

گاهی نیز التهاب حنجره جدی است و با رعایت نکات پزشکی یا دوری از عوامل محرک زا باز هم فرد دچار گرفتگی شدید صدا می شود.

در چنین مواقعی نیاز است تا جراحی حنجره انجام شود تا نتیجه حاصل شده از درمان به طور قطعی باشد .