۳۰ آبان

پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش چیست؟ در داخل گوش پرده ای وجود دارد که مجرای گوش را از گوش میانی جدا می کند، زمانی که سوراخ ریزی بر روی آن ایجاد شود، می گویند پرده صماخ یا گوش پاره شده است.

گوش میانی به وسیله شیپور استاش به بینی متصل می شود و باعث تعادل در گوش میانی می شود.

پارگی پرده گوش باعث کاهش شنوایی و هر از چند گاهی با ترشح گوش همراه است.

در پارگی پرده صماخ درد شایع نمی باشد.

پارگی پرده گوش به چه دلایلی می باشد؟

• پارگی پرده صماخ به دلیل عفونت
  • ضربه خوردن به گوش
  • سیلی زدن به گوش
  • شکستگی جمجمه
  • وارد کردن اشیاء خارجی به داخل گوش
  • ورود ماده داغ یا اسید به داخل مجرای گوش
  • عفونت گوش میانی ممکن است منجر به پارگی پرده یا درد و کاهش شنوایی شود.

پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش چه تاثیری بر شنوایی می گذارد؟

هرچه میزان پارگی پرده گوش بیشتر شود، افت شنوایی نیز افزایش می یابد. همچنین مکان سوراخ پرده بر میزان افت شنوایی تاثیر می گذارد.

در صورتی که ضربه شدیدی با گوش برخورد کند باعث اختلال و از هم گسیختگی گوش میانی می شود یا اختلال در گوش داخلی ایجاد می کند که افت شنوایی شدیدی را ایجاد کی کند.

در صورتی که پارگی پرده گوش در اثر ضربه ناگهانی یا انفجار ایجاد شود، کاهش شنوایی بیشتر بوده و ممکن است وزوز گوش رخ دهد. در این مورد شنوایی پس از مدتی برمی گردد و وزوز گوش از بین می رود.

عفونت نیز باعث کاهش شنوایی شدیدی می شود.

درمان پارگی پرده گوش :

پیش از اقدام برای درمان پارگی پرده صماخ بیمار بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند و پس از معاینه تست شنوایی انجام دهد.

در صورتی که پارگی پرده گوش جزئی باشد متخصص گوش و حلق ، بینی ممکن است به دلیل ترمیم خود به خود پرده گوش بیمار را مدتی تحت نظر بگیرد.

همچنین ممکن است متخصص گوش، حلق، بینی با قرار دادن یک پوسته نازک اقدام به ترمیم پرده گوش کند.

مراقبت های بعد از پارگی پرده گوش چیست؟

بیمار بعد از پاره شدن پرده گوش باید مراقب باشد که آب در هنگام دوش گرفتن، شنا کردن وارد گوش نشود.

بیمار باید از وارد کردن وسایل خارجی مانند گوش پاک کن خودداری کند.