۱۰ مرداد

عفونت مزمن گوش

عفونت مزمن گوش : عفونت های حاد گوش میانی اگر بعد از شش هفته درمان نشوند به عفونت مزمن گوش یا اوتیت مزمن گوش تبدیل می شوند.

عفونت حاد پیشرفت سریعی دارد و راحت تر درمان می شود ، اما عفونت های مزمن در مقابل درمان مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند و پیشرفت کندی دارند.

یکی از نشانه های مبتلا شدن به اوتیت مزمن گوش این است که ترشحات زرد رنگ یا خاکستری رنگ از گوش بیرون می آید.

عفونت مزمن گوش با توجه به شدت و مدت زمان آن می تواند باعث کاهش در شنوایی شود.

یکی از دلایل عفونت مزمن گوش می تواند پارگی پرده گوش باشد.

یک بافت نازک ، گوش میانی و گوش بیرونی را از هم جدا می کند ، نام این بافت نازک پرده گوش یا پرده ضماخ است.

وقتی صدایی به گوش می رسد ، این صدا مانند ارتعاشات به پرده ضماخ می رسد و از آنجا به گوش میانی و در نهایت به مغز انتقال می یابد ، در نتیجه اگر پرده گوش دچار پارگی یا آسیبی شود ارتعاشات به درستی به مغز نمی رسند و در اصطلاح فرد دچار کم شنوایی و یا در شرایط بدتر دچار ناشنوایی می شود.

عفونت مزمن گوش

اولین نشانه پارگی یا آسیب در پرده گوش ، کاهش شنوایی است.

اگر بر اثر پارگی پرده گوش قادر به شنیدن هیچ گونه صدایی نبودید و دچار ناشنوایی شدید جای نگران نیست ،  با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی می توان پارگی را ترمیم کرد و دوباره حس شنوایی را به  دست آورد.

وارد کردن شیء تیز ، وارد کردن شیء با فشار و در برخی مواقع صدای فوق العاده بلند می تواند باعث پارگی پرده گوش شود.

نشانه های پارگی پرده گوش

• درد شدید یا متوسط گوش
  • عفونت گوش
  • سرگیجه و حالت تهوع
  • احساس خارش گوش
  • ترشحات زیاد گوش

در صورت داشتن ۲ الی ۳ مورد از نشانه های بالا توصیه می شود حتما به فوق تخصص گوش مراجعه کنید.

برای مشاهده نمونه کارهای دکتر مهدی سلیمان پور ، متخصص گوش و حلق و بینی ، به گالری ویدئو در سایت و پیج اینستاگرام ایشان مراجعه فرمایید.

درمان عفونت مزمن گوش

درمان بیماری های مرتبط با گوش  اهمیت بالایی دارد زیرا با گوش در ارتباط هستند و کوچک ترین اختلالی در گوش می تواند شنوایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد .

حال تصور کنید بیماری مانند عفونت گوش که می تواند بر اثر پارگی پرده گوش به وجود آید چه عوارضی را در پی خواهد داشت.

هنگامی که دردی در نواحی گوش حس کردید یا گوش دچار ترشح و خارش شدید شد حتماً به یک فوق تخصص گوش مراجعه کنید .

یک متخصص گوش با استفاده از جدید ترین و به روز ترین تجهیزات مشکل گوش را بررسی می کند و بهترین راه درمان را به بیمار پیشنهاد می دهد .

بنابراین نسبت به علائم غیر طبیعی گوش بی تفاوت نباشید و برای معاینه حتماً به یک متخصص گوش مراجعه کنید .

هزینه درمان عفونت گوش

بیماری های گوش در هر فردی متفاوت است و روش درمان نیز با توجه به میزان پیشروی بیماری تعیین می شود .

در ابتدا بیمار باید به خوبی مورد معاینه قرار گیرد تا علت بیماری مشخص شود .

پس از مشخص شدن بیماری ، متخصص گوش با توجه به میزان پیشروی بیماری بهترین روش را پیشنهاد می دهد.

گاهی بیماری های مرتبط با گوش بسیار جدی هستند و با دارو درمان نمی شوند در چنین مواقعی تنها راه درمان قطعی ، انجام جراحی گوش مرتبط با بیماری است .