۱۳ آبان

درمان بیماری اتواسکلروز

درمان بیماری اتواسکلروز : بیماری اتواسکلروز بر اثر رشد غیرعادی استخوانچه گوش میانی به وجود می آید و مانع از حرکت استخوان رکابی می شود.

استخوان رکابی در صورتی که آزادانه حرکت نکند به درستی نمی تواند، کار کند و عمل شنوایی را انجام دهد.

علائم بیماری اتواسکلروز چیست؟

یکی از متداول ترین علائم بیماری اتواسکلروز کاهش شنوایی است.

از علائم دیگر اتواسکلروز می توان به گیجی، مشکلات تعادل و وزوز در گوش یا سر اشاره کرد.

درمان بیماری اتواسکلروز

بیماری اتواسکلروز چگونه تشخیص داده می شود؟

علائم بیماری اتواسکلروز می تواند توسط حالت های دیگر بالینی بروز کند، به همین علت ضروری است، بیمار توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه شود.

پس از معاینه متخصص گوش ، حلق و بینی برای بیمار ادیومتری یا شنوایی سنجی تجویز می کند.

با توجه به نتیجه شنوایی سنجی متخصص گوش و حلق و بینی روش درمانی مناسب را انتخاب می کند.

درمان بیماری اتواسکلروز چیست؟

در صورتی کاهش شنوایی کم باشد، متخصص گوش و حلق و بینی به بیمار توصیه می کند، برای تقویت شنوایی از سمعک استفاده کند و هم زمان با آن درمان را ادامه دهد.

قرص سدیم فلوراید باعث کند شدن روند بیماری می شود و ممکن است توسط متخصص گوش و بینی تجویز شود.

در اغلب موارد برای درمان بیماری اتواسکلروز از جراحی استاپدکتومی یا استاپدوکتومی که روشی موثر برای بهبود شنوایی می باشد، استفاده می شود.

استاپدکتومی چیست؟

استاپدکتومی یک روش جراحی برای درمان بیماری اتواسکلروز می باشد که با بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می شود.

در این روش درمانی معمولا برش و شکاف خارجی بر روی گوش ایجاد نمی شود.

عمل استاپدکتومی از طریق مجرای گوش و با استفاده از یک میکروسکوپ جراحی انجام می شود.

در جراحی استاپدکتومی استخوانچه غیر متحرک رکابی خارج می شود و یک وسیله به نام پروتز جایگزین آن می شود.

پروتز به استخوانچه های گوش میانی اجازه حرکت دوباره می دهد و با تحریک مایع گوش میانی باعث برگشت شنوایی می شود.

مراقبت های بعد از جراحی استاپدکتومی چیست؟

• بیمار عصر روزی که جراحی استاپدکتومی انجام داده است به خانه بر می گردد.
  • بیمار بعد از عمل استاپدکتومی به آرامی بر روی گوشی که عمل نشده است، دراز بکشد.
  • آنتی بیوتیک های خوراکی را که متخصص گوش و حلق و بینی تجویز کرده است، راس ساعت مصرف کند.
  • برخی از بیماران ممکن است بعد از جراحی استاپدکتومی دچار سرگیجه شوند و تا مدتی چشایی خود را از دست بدهند، اما جای نگرانی نیست و با گذشت زمان بهبود می یابد.
  • بعد از جراحی استاپدکتومی از بیمار خواسته می شود از باد کردن بینی بپرهیزد.
  •  بیمار تا زمانی که متخصص گوش و حلق و بینی اجازه نداده است از شنا کردن و یا فعالیت های دیگری که باعث ورود آب به گوش عمل شده می شود، خودداری کند.
  • پس از دوهفته بعد از جراحی گوش بیمار می تواند مسافرت هوایی داشته باشد.