۳۱ تیر

توده گردن

توده گردن : وجود هر گونه بر آمدگی در گردن می تواند باعث بروز بیماری هایی شود که تنها راه درمان ان انجام جراهی های مرتبط با سر و گردن باشد.

برآمدگی در پشت یا جلوی سر می تواند بسیار دردناک باشد و حتی بدون لمس کردن نیز دارای درد باشد که این علائم بارزترین علامت وجود توده یا تومور است .

سرطان گردن به مرور زمان به وجود می آید و اگر نسبت به برآمدگی های کوچک گردن بی تفاوت باشید احتمال آنکه در آینده تبدیل به سرطان گردن شوند وجود دارد .

از بارزترین علائم سرطان سر و گردن می توان به گوش درد همیشگی ، بالا آوردن خون ، تغییر صدا  و دشواری در بلع اشاره کرد.

توده گردن

انواع توده گردن

توده های خوش خیم و توده های بدخیم

توده های خوش خیم اغلب نیاز به جراحی ندارند و با مصرف مدام و مرتب دارو می توان توده های خوش خیم را درمان کرد.

توده های مادرزادی سر و گردن نمونه ای از توده های خوش خیم در ناحیه سر و گردن هستند.

توده های خوش خیم اغلب نشانه ی خاصی ندارند و فقط برجستگی در ناحیه گردن حس می شود به همین دلیل اغلب افراد نسبت به آن ها بی تفاوت هستند .

ولی بی تفاوتی به توده های خوش خیم می تواند باعث بروز بیماری های خطرناکی چون سرطان شود.

اهمیت درمان توده های سر و گردن

هنگامی که برآمدگی ها درد داشته باشند و باعث بروز علائم غیر طبیعی شوند ، فرد حتماً باید به جراح و متخصص گوش و حلق و بینی  مراجعه کند.

برخلاف توده های خوش خیم ، توده های بد خیم برای درمان شدن نیاز به جراحی دارند.

هنگامی که به جراح متخصص مراجعه کنید با روش هایی چون آزمایش خون  ، سی تی اسکن ، سونوگرافی و روش های دیگر توده بررسی می شود تا نوع و پیشروی آن تشخیص داده شود.

اگر غده در جلو گردن ، توده چربی در پشت گردن و برآمدگی های دیگری در نواحی سر و گردن احساس کردید و با لمس آن ها احساس درد داشتید حتماٌ به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

استفاده از دخانیات ، سیگار و مشروبات الکلی باعث می شوند تا زمینه برای بروز سرطان های سر و گردن فراهم شود.

اگر برآمدگی در نواحی سر یا گردن پس از گذشت ۱۴ روز رفع نشد برای معاینه ودرمان اقدام کنید.

نسبت به درمان توده های گردن سهل انگاری نکیند زیرا پیشروی آن ها می تواند مشکلات جبران ناپذیری را به وجود آورد.

فوق تخصص گوش