۱۱ مهر

اوتیت

بیماری های گوش را می توان به چند دسته اصلی تقسیم نمود: اوتیت ، سرگیجه ، وزوز گوش ، افت شنوایی

گوش دارای سه قسمت اصلی است: گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی

هر قسمت گوش دارای عملکردی مهم در سیستم شنوایی می باشد.

امواج صوتی  با عبور از مجرای گوش خارجی و پرده گوش ، به حد فاصل گوش خارجی و میانی رسیده و آن را به ارتعاش در می آورد.

در گوش میانی سه استخوانچه دارد ( سندانی ، چکشی و رکابی ) که وظیفه انتقال دهنده را برای منتقل نمودن انرژی لرزشی ناشی از موج های صوتی به مایع گوش داخلی را بر عهده دارد.

لرزش این مایعات منجر به تحریک پایانه های فیبر های عصبی می گردد.

عصب شنوایی ایمپالس های صوتی را به مغز بخشی که صداهای قابل فهم بررسی می شوند، انتقال خواهد داد.

اوتیت

اوتیت بر سه نوع است:

• اوتیت سروز ( تجمع مایع پشت گوش )
  • اوتیت مدیای حاد ( عفونت حاد گوش میانی )
  • اوتیت مدیای مزمن ( عفونت مزمن گوش میانی )

اوتيت به دنبال عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی اتفاق می افتد.

عفونت ویروسی منجر به اختلال در عملکرد شیپور استاش شده و عفونت از راه شیپور استاش به سمت گوش میانی پیش رفته و در نهایت منجر به بروز بیماری اوتيت می شود.

اوتیت سروز : تجمع مایع در گوش میانی ، به همراه التهاب ، بدون هیچ گونه علامت که عموماً به دنبال اوتيت مدیا بروز می کند.

اوتيت مدیا حاد

اوتيت مدیای حاد  به طور معمول نوعی عفونت باکتریایی حاد همراه با عفونت دستگاه تنفسی  فوقانی

درصورتی که اوتيت مدیای حاد در صورتی که در بین در سال بیش از چهار بار و در ۶ ماه بیش از سه بار بروز نماید، اوتيت مدیای حاد نامیده می شود.

اوتيت مدیای مزمن : اوتيت مدیا مزمن در صورتی است که عفونت بدون علامت و مقاوم در گوش میانی بروز کند.

متخصص گوش و حلق و بینی | درمان وزوز گوش