ماستوییدکتومی

ماستوییدکتومی نوعی جراحی گوش است که به منظور حذف ترشحات ماستویید و بهبود شنوایی انجام می گیرد. یکی از عواملی که سلامت گوش را تهدید می کند اختلال در ماستوییدیت می باشد.

گوش یک اندام شنیداری است و از سه قسمت گوش بیرونی، گوش میانی و گوش درونی تشکیل شده است.

ماستویید استخوانی است که در قسمت پشت مجرای گوش خارجی قرار دارد که از زائده ماستویید، حفره ماستویید و سلول های هوایی ماستویید تشکیل شده است.

این سلول ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم با فضای گوش میانی در ارتباط هستند به همین خاطر این اختلال به دنبال عفونت گوش میانی به وجود خواهد آمد.

کاندیدای انجام عمل ماستوییدکتومی افرادی  هستند که دارای عفونت مزمن گوش میانی و سوراخی پرده گوش هستند و با درمان های طبی بهبود نیافته اند.

در این صورت عفونت و بافت خورنده ای به نام کلستاتوم تشکیل می گردد که باید از طریق جراحی برداشته شود.

علائم ابتلا به ماستوییدکتومی

• از گوش چرک خارج شود.
  • درد یا ناراحتی در گوش وجود داشته باشد.
  • تب بالا یا افزایش ناگهانی دمای بدن داشته باشید.
  • سردرد های مزمن و افت شنوایی داشته باشید.
  • قرمزی روی گوش یا پشت گوش یا ورم پشت گوش را مشاهده نمایید.

ماستوییدکتومی

هدف از عمل ماستوییدکتومی

برداشتن کلستاتوم یا کیست گوش و دستیابی به استخوان های گوش بیمار و از بین بردن عفونت گوش میانی و ایجاد گوش خشک و سالم می باشد.

عفونت ماستویید باید در اسرع وقت درمان شود زیرا می تواند بقیه مناطق را نیز آلوده کند.

بعد از مشاهده یک یا چندین مورد از عوامل فوق به پزشک متخصص گوش مراجعه نمایید تا تحت معاینه قرار گیرید تا پزشک میزان و شدت عفونت و روش درمان را تعیین نماید.

عملکرد ماستوییدکتومی

این عمل جراحی گوش تحت بیهوشی عمومی و از طریق یک برش در پشت گوش ایجاد می گردد و سپس استخوان آلوده و بافت کلستاتوم تراشیده می شود تا عفونت مزمن گوش ریشه کن گردد.

تفاوت عمل تمپانوپلاستی و ماستوئید كتومی

تمپانوپلاستی و ماستوئیدكتومی از جمله عمل هایی هستند كه در مواقع عفونت مزمن گوش میانی بر روی گوش مبتلا انجام می گیرند.

تمپانوپلاستی به عملی گفته می شود كه برای ریشه كنی عفونت گوش میانی و بازسازی مكانیسم شنوایی آن صورت می گیرد. جراح گوش براساس مطابقت و بررسی های شنوایی سنجی قبل عمل و مشاهدات حین عمل وقتی كه در مورد حذف كامل پاتولوژی از گوش میانی تردید داشته باشد.

استفاده از عمل ماستوئیدكتومی برای حذف پاتولوژی در موارد وجود كلستئاتوم بافت گرانولاسیون و عفونت فعال مزمن مقاوم به درمان ثابت شده است، اما در مورد این وقتی فقط یك سوراخ ساده در پرده ی صماخ وجود دارد و عفونت فعال یا كلستئاتوم موجود نیست علاوه بر تمپانوپلاستی، ماستوئید كتومی هم انجام دهیم یا به جای بحث و تردید است از لحاظ تئوری ماستوئیدكتومی می تواند میزان هواگیری گوش میانی را بهبود بخشیده و میزان موفقیت عمل تمپانوپلاستی را افزایش دهد.