افت شنوایی در سالمندان

افت شنوایی در سالمندان

افت شنوایی در سالمندان باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی شان خواهد شد و در ۴۰ درصد از افراد باعث ایجاد اثرات منفی بر روابط فردی و اجتماعی خواهد شد.

اختلالات در قسمت شنوایی و تعادلی گوش یکی از اثرات سالمندی است و مهمترین و رایج ترین مشکل دستگاه شنوایی در سالمندان که با افزایش سن ایجاد می شود پیر گوشی به صورت افت شنوایی است.

عوامل ایجاد کننده پیرگوشی

  1. بیماری های گوش
  2. ضربات صوتی
  3. تحلیل رفتن سلول ها از نظر حجم، وزن و فعالیت
  4. عوامل ژنتیک
  5. تشدید بیماری های عمومی بدن
  6. رژیم غذایی

در ۵۰ درصد افراد سالمند نشانه های مشکلات تعادلی در ارتباط با گوش دیده می شود. نواحی از قبیل گوش داخلی ، چشم ها ، سیستم عصبی جانبی یا مغزی و سیستم تعادلی مغزی یا مخچه در ایجاد تعادل بدن نقش دارند و هرگونه ایجاد اختلال در عملکردشان اثراتی بر تعادل بدن خواهد داشت.

 

افت شنوایی در سالمندان

 

عوامل ایجاد عفونت گوش خارجی

با افزایش سن ترشحات داخلی یا جرم گوش به تدریج کاهش خواهد یافت و خشکی گوش را در پی خواهد داشت و در نتیجه افراد سالمند بیشتر در معرض عفونت گوش خارجی خواهند بود.

افزایش رشد موهای گوش باعث تجمع جرم ها در گوش خواهد شد.

زمانی که ترشحات داخل گوش کاهش می یابد، دچار شکنندگی و خارش پوست کانال خارجی گوش خواهد شد و اوتیت اکسترنال یا عفونت گوش خارجی را ایجاد می نماید.

پیر گوشی باعث آزردگی ۴۰ درصد از سالمندان شده است به این حد که بر ارتباط فردی و اجتماعی سالمند اثرات منفی گذاشته است و در اغلب موارد مشکلات اجتماعی سالمند بر اثر افت شنوایی به وجود خواهد آمد.

علل افت شنوایی سالمندان

  • اثرات عملکرد متمادی گوش بر سلول های حسی عصبی شنوایی از قبیل ضربه های صوتی، مصرف برخی داروها، اثر مواد شیمیایی که در محیط زندگی سالمند وجود دارد.
  • تغییرات فیزیولوژیک مانند کم شدن جریان خون، کمبود اکسیژن، بالا رفتن کلسترول خون، جمع شدن چربی در سلول ها نیز می تواند باعث افت شنوایی در سالمندان شود.

 

افت شنوایی در سالمندان

 

انواع افت شنوایی در سالمندان

افت شنوایی در سالمندان به چهار دسته طبقه بندی می گردد، شامل :

  1. نوع اول افت شنوایی سریع و تند در طول موج های بالا که دو طرفه است، اتفاق می افتد و خیلی آهسته وخیم تر می شود و به طور معمول این اختلال در سنین میانی افراد آغاز خواهد شد و این نوع از افت شنوایی از نوع حسی عصبی می باشد.
  2. نوع دوم از افت شنوایی در فرکانس های بالا و بسیار آهسته ایجاد خواهد شد و از نوع حسی عصبی است و اثراتی در صحبت کردن افراد خواهد داشت، ممکن است استفاده از سمعک موجب افزایش مشکلاتشان شود.
  3. نوع سوم این نوع از افت شنوایی از دهه سوم تا ششم زندگی اتفاق می افتد و به تدریج زیاد می شود و از نوع حسی عصبی است، این دسته دچار مشکلات گفتاری نیستند و استفاده از سمعک برایشان مفید می باشد و افت شنوایی در دسته سوم غالبا ژنتیکی می باشد.
  4. نوع چهارم افراد مشکل گفتاری ندارند اما افت شنوایی دوطرفه و  انتقالی می باشد.

درمان افت شنوایی

به دلیل داشتن اثرات سو، افت شنوایی بر عملکرد فردی و اجتماعی سالمند می بایست در صورت امکان عامل ایجاد کننده رفع شود و در صورتی که نیاز باشد باید به منظور افزایش شنوایی از روش های دیگر استفاده شود.

یکی از راهکارهای مناسب در جهت درمان اختلال افت شنوایی دوطرفه سالمندان ، دادن اعتماد به نفس به سالمند و عدم طرد شدن از سوی خانواده و جامعه ، در صورت نیاز استفاده از وسایل توانبخشی از قبیل سمعک و کاشت حلزون می باشد.

نظرات بسته شده است.