۰۸ اردیبهشت

پارگی پرده صماخ

پرده گوش ، یک پرده نازک است که گوش میانی را از مجرای گوش جدا می نماید، از بین رفتن این پرده یا ایجاد یک سوراخ ریز در آن را پارگی پرده صماخ می گویند.

شیپور استاش مجرایی است که گوش میانی را به بینی متصل می کند و موجب ایجاد تعادل در گوش میانی می شود.

در صورت پاره شدن پرده گوش نه تنها شنوائی فرد کاهش می یابد بلکه ممکن است با ترشح در گوش نیز مواجه باشیم.

همچنین باید بگوییم که پارگی پرده گوش با درد زیادی همراه نیست و در برخی موارد ممکن است هیچ دردی در فرد ایجاد نگردد.

پارگی پرده صماخ

دلایل پارگی پرده صماخ چیست؟

شایع ترین عاملی که موجب پاره شدن پرده صماخ می شود عفونت یا ضربه می باشد.

با این وجود پارگی پرده گوش دلایل متعددی دارد که می توان موارد زیر را برخی از دلایل پاره شدن گوش دانست.

• ورود اسید یا مواد داغ در مجرای داخلی گوش
  • شکستن جمجمه
  • ورود ضربه محکم به گوش همچون ضربه دست به گوش
  • انفجار ناگهانی
  • عفونت گوش میانی : این عامل موجب پاره شدن خود به خودی گوش شده و همچنین باعث کم شدن شنوائی افراد و بروز درد در آن ها خواهد شد.

اوتیت همراه با پارگی اصطلاحی است که در علم پزشکی به عفونت گوش میانی اطلاق می گردد.

در برخی موارد ممکن است پزشک برای برقرار نمودن تعادل فشار هوا در گوش ها، یک لوله تهویه که به آن VT نیز گفته می شود در گوش ها جایگذاری نماید، در صورت خارج کردن این لوله توسط پزشک یا افتادن آن ممکن است سوراخی بسیار جزئی در پرده گوش باقی بماند که بروز چنین چیزی بسیار نادر است.

در چنین حالتی باید از وارد شدن ضربه و آب به درون گوش جلوگیری نمود و اگر با انجام مراقبت های لازم پارگی به طور طبیعی ترمیم نشد می بایست برای جراحی به فوق تخصص گوش مراجعه نمود.

درمان پارگی پرده صماخ

تست شنوائی اقدامی است که قبل از درمان پارگی پرده گوش انجام می گیرد.

• موارد زیر برای درمان پارگی پرده گوش به کار گرفته می شوند:
  1. افراد با جلوگیری از وارد شدن آب در هنگام شنا و استحمام می توانند موجب درمان زنگ زدن گوش ها و بهبود وضعیت شنوائی خود شوند، همچنین رعایت این مورد از بروز و ایجاد کلستئاتوما نیز جلوگیری می نماید.
  2. در صورتی جزئی بودن پارگی پرده گوش ، فوق تخصص بیماری های مربوط به گوش برای مدت کوتاهی بیمار را تحت نظر خواهد داشت تا پرده گوش به طور خود به خود ترمیم گردد.
  3. قرار دادن یک پوسته نازک در میان دو قسمت ناحیه ای که دچار پارگی شده است نیز در ترمیم پرده گوش موثر می باشد.
  4. در صورت وسیع بودن پارگی پرده گوش و با صلاحدید متخصص گوش از روش جراحی برای ترمیم پرده گوش استفاده می گردد.